Hola som
l'Ariadna Canales i la Mireia Serrano. En aquest post us adjuntem diferents
recursos que podem utilitzar per treballar la intervenció en el desenvolupament
de la comunicació i expressió plàstica, més concretament per treballar amb
pintura.
Esperem
que ús siguin útils i d'ajut les nostres aportacions!
MATERIAL INESPECÍFIC
Moltes vegades relacionem grans
propostes d'activitat amb una gran varietat de recursos i materials, els quals
la majoria tenen una sola funció, com podria ser el pinzell.
Es per això que la nostra tasca ha
de oferir nous materials, inexplorats i que no tinguin una sola funció. És per
això que el material inespecífic és una bona opció per a dur a terme les
nostres implementacions, apart és senzill d'obtenir, ja que la majoria d'elements
són reciclats.
Algunes de les
propostes que podem oferir amb aquest tipus de material.
PINTEM
AMB EL COS
Com hem esmentat anteriorment, la
majoria de propostes les planifiquem i organitzem amb materials i recursos, ja
elaborats. Quan ho fem, no ens adonem que estem deixant d'oferir als infants
noves sensacions, experiències i vivències que obtenim només a través dels
sentits (com ara l'olfacte i el tacte).
Si deixem que els infants manipulin
i experimentin amb les diferents pintures, els hi estem oferir un ampli ventall
de textures, olors i colors.
PAINT
El Paint, és un
programa informàtic amb el qual pots pintar, dibuixar etc... . El trobem a
gairebé a tots els ordinadors ( potser no amb aquest mateix nom).
És un programa bastant senzill on, com
podem veure en la imatge, a la barra de dalt trobem les diferents eines amb les
que poden pintar i els colors que els poden escollir lliurement.
A més, per als més grans, també te
funcions més complexes com ara retallar, enganxar o fer figures geomètriques.
KIDS EASY PAINT
Aquesta és aplicació que podem trobar per a dispositius
Apple. És un joc el qual només disposa de tres botons, de manera que, en
comparació amb el PAINT, aquest seria més adequat per a infants 0-3.
Aquests tres botons tenen la funció
de:
- Escollir color.
- Canviar pinzell.
- Esborrar ( esborrar tot 2 tocs).
Amb la recerca de programes per a
infants de 0-3 hem pogut veure que les aplicacions dedicades exclusivament a
pintar son limitades. Per a més grans, n’hi han de més tipus ja que són són més
complexes i a la vegada una mica més dirigides, mostra un dibuix i l’infant
l’ha de pintar.
Tot i ser dirigides compten amb
molts més recursos com ara tonalitats de colors, il·luminació, ombres, etc...
CONCLUSIÓ: En conclusió, com hem pogut veure en
aquesta unitat, no fa falta tenir els millors instruments per expressar-nos
plàsticament, més ben dit, l'únic que necessitem és imaginació i creativitat.
Per una altres part les aplicacions
en dispositius electrònics per a infants de 0-3 són escasses cosa que beneficia
a la societat ja que l’infant treballa la seva creativitat provant quina és la
tècnica ( més divertida, més ràpida, etc..) per pintar.
Hola companyes. Trobo molt interessant que doneu propostes amb materials que podem palpar i d'altres amb material didàctic.
ResponEliminaTeniu molta raó quan esmenteu que per expressar-nos mitjançant la plàstica només necessitem imaginació i creativitat, i els infants tenen molta més que els adults per això és molt important que la potenciem.
Les propostes de material inespecífic hem semblen molt interessants perquè sovint pensem en pintar o dibuixar amb un llapis quan ens parlen de plàstica i l’expressió plàstica va molt més enllà. Amb qualsevol cosa podem potenciar i treballar l’expressió plàstica com per exemple amb una patata estampant colors o com be heu adjuntat una canya de plàstic.
Amb aquesta entrada i el que hem vist al llarg de la UF ens hem adonat que hi ha infinitat d'elements que tenim al nostre abast i podem treure'n molt profit però no tan sols amb la pintura sinó també amb els tipus de papers.
També hem sembla molt interessant que esmenteu el material reciclat, perquè és una molt bona eina utilitza aquest tipus de material i donar-li un nou ús. Així no només treballem la plàstica sinó també l'escola verda.
Pel que fa als recursos TIC ja coneixia el paint i hem sembla un bon recurs perquè gairebé tots els infants (de la meva generació) ens hem començat a familiaritzar amb els ordinadors mitjançant programes com el paint i et permet una lliure expressió i la possibilitat d’ esborrar i tornar a pinta tants cops com es vulgui. L'altre recurs no el coneixia, però em sembla molt útil i senzill perquè un infant pugui utilitzar-lo i comença a familiaritzar-se amb les tecnologies, buscant altres formes d’expressar-se.
Molt bon treball!! MONICA LOBO
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola!
ResponEliminaPrimerament dir que m'han agradat les vostres propostes, ja que demostreu que amb poca cosa podem ser uns Picasso.
El que més m'agradava de petita era pintar amb les mans i embrutar-me, crec que és molt important experimentar no només per gaudir sinó com dieu té vàries opcions pintar amb els dits, les ungles, la mà dreta i del revés, part del braç, amb un dit o amb més dits a la vegada...etc
El kids easy paint el veig molt adequat, ja que té pocs botons per picar, si té masses potser s'avorreixen de pressa o perden l'interès tan petits.
Bon treball.
Emilia Gualda
Hola companyes!!
ResponEliminaPrimer de tot dir-vos que m’agrada molt la vostre recerca, ja que ofereix diverses tècniques perquè els infants puguin gaudir amb la plàstica. Són recursos que es poden utilitzar tant a casa com a l’escola bressol, ja que són fàcils d’utilitzar i de trobar.
La que més m’agrada és la de pintem amb el cos, d’aquesta manera els infant poden anar diferenciant les parts del cos, sentir gran sensacions a la pell, diferents textures, etc. El material inespecífic els dona més opcions a l’hora de pinar, ja que poden utilitzar més la seva imaginació i creativitat.
En conclusió, tots els tipus són una bona forma per desenvolupar i beneficiar la seva motricitat fina i la coordinació ull-mà.
Una salutació.
Alba Cardona
Hola pastanagues!
ResponEliminaJo també hi pensó com vosaltres, és molt més útil i atractiu començar amb l'expressió plàstica d'una manera més didáctica i divertiva, ja que això farà que els infants prestin més atenció, ja que les coses més poc vistes atrauen més al principi, després poder un cop feta la pràctica no els hi és del seu agrado, però almenys si es presenta de forma atractiva és més probable que ho provin amb ganes, que no pas presentar-ho amb el més bàsic i vist.
El dibuix i la pintura són les activitats plàstiques per excel·lència. Ambdues són formes d’expressió que faciliten la comunicació del nen amb l’adult i amb els altres infants, potencien la imaginació i afavoreixen l’exteriorització de sentiment, per això és important estrenar-ho des del principi amb creativitat i innovació, d'aquesta manera facilitem als infants que potencïn ells la seva imaginació. A més que treballar la plàstica de diferents maneres, ja sigui amb el cos, amb l'ordinador, amb llapisos, plastelina, etc... Al treballar-la de diferents maneres, això augmenta el domini de la motricitat fina de cada infant.
Molt interesant les vostres propostes.
Un salut,
Sara Blanco
Hola noies!!!!
ResponEliminaCom bé dieu,no és necessari tenir grans objectes per poder dur a terme una activitat plàstica, els materials més rellevants i més simples són els que realment li donen sentit a la creativitat i la imaginació, i amb els quals es poden fer un munt de propostes i et donen moltes oportunitats de fer.
En quant a les aplicacions tecnològiques jo no estic molt d'acord que existeixin, s'ha d'aprendre a través de la vivència real. No hi ha res més enriquidor!!!!
Gràcies per la vostra aportació
Laura Gasulla