TÈCNIQUES MANIPULATIVES AMB DIVERSOS TIPUS DE PAPER
Hola pastanagues! Benvinguts i benvingudes, som Lorena González i Anaïs Aguilar.
A continuació, un presentem la nostra activitat que pertany a la UF6 Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i expressió plàstica, la qual consisteix en diferenciar diversos tipus de paper i a partir d'aquests, crear una proposta de cada tècnica manipulativa.
Les propostes han estat implementades a l'aula de l'escola i les hem fet per parelles. Cadascuna, ha escollit el paper i la tècnica que més l'ha cridat l'atenció però sense repetir per així poder veure-les totes.
Finalment, com a conclusió hem anotat la importància del paper de l'adult o educador/a a l'hora d'implementar una activitat. A més, el paper que desenvolupa la manipulació en els infants.
- TIPUS DE PAPER I CARACTERÍSTIQUES
Paper d'embalar Fulls en blanc i/o color
Característiques:
- Tacte llis i suau.
-Paper opac, no flexible
-Útil per embalar regals, capses
-Fàcil de tallar i manipular
Paper de pinotxo
- Tacte llis i suau.
-Paper opac, no flexible
-Útil per embalar regals, capses
-Fàcil de tallar i manipular
Paper de xarol
|
Característiques:
-Tacte llis i suau
-Té una cara de color l'altra blanca
-Fàcil de tallar
-Paper brillant
Paper de seda
|
Característiques:
-Tacte suau
-Paper gruixut
-Més resistència que un full blanc
-Poca flexibilitat
|
Característiques:
-Tacte sedoso
-Quan s'esquinça amb la mà no surt una línia recta
-Té una cara més llisa i l'altra més rugosa
|
Cartolina arrisada Paper de cel·lofana
Característiques:
-Tacte fi i suau
-Transparent, flexible i resistent a l'aigua
-Molt fàcil de tallar
|
Característiques:
-Tacte rugós amb relleu
-Paper resistent i dur
-S'esquinça en línia recta
Paper de periòdic Paper de tissue
Característiques:
-Tacte rugós i llis( segons el relleu del dibuix )
-Flexible i suau
-Alta qualitat d'absorció líquida
-Paper amb volum, normalment d'ús domèstic
|
Característiques:
-Tacte: superfície rugosa
-Gran absorbència
-Per a impressions de gran volum
-Qualitat delicada, es trenca
|
Cinta de regal
Característiques:
-Tacte llis i suau
-Tacte llis i suau
-Fàcil de tallar
-Resistent a l'aigua
-S'utilitza per fer decoració
PROPOSTES DE CADA TÈCNICA REALITZADES A L'AULA
Nom: Laura Gasulla, Inés Rubio, Irene Hinojosa
Nom de la proposta: Arrissat
Edat: A partir dels 2 anys i mig
Descripció: Donaríem un retolador a cada infant i embolicarém al seu voltant una tira de paper xarol i desprès ho deixariem anar i veuriem que queden ondulacions. Podria ser un objecte per decorar la classe.
Nom: Mónica Lobo i Lorena González
Nom de la proposta: Perforat
Edat: A partir dels 2 anys i mig de forma autònoma.
Descripció: Donem models (peix,sol,estel) i amb l'ajuda de les perforadores o del punxó hauran de fer forats a sobre. Els nens fiquen el dit pel forat i observen. A més els encanta buidar la
perforadora.
Nom: Núria Flores i Andrea Martinez
Nom de la proposta: Fregat
Edat: A partir dels 3 anys i mig
Descripció: Agafem un full en blanc i li posem un regle de dibuixos a sota i amb l'ajuda de ceres, plastidecors o llapisos de colors freguem perquè surtin els dibuixos de diferents colors. És màgic, el dibuix apareix.
Nom: Alba Cardona i Ariadna Canales
Nom de la proposta: Tallat
Edat: A partir dels 2 anys i mig
Descripció: Fer un collage amb dibuixos en diferents tipus de papers i enganxar en un mural o retallar imatges de diferents formes i fer el mural.
Nom: Mireia Serrano i Reni Antonova
Nom de la proposta: Esquinçat
Edat: A partir d'1 any i mig
Descripció: Trencar trossos de diferents papers i mides i enganxar-los desprès en un paper o qualsevol suport .Es pot dificultar escollint papers més resistents per trencar.
Nom: Laura Mullón i Mónica Domínguez
Nom de la proposta: Doblat
Edat: A partir dels 2 anys i mig
Descripció: Els donem papers i que experimentin, cada cop anem agafant papers més gruixuts i més consistents i així els infants hauran d'anar fent més força.
Nom: Júlia Secall i Sara Blanco
Nom de la proposta: Enrotllat
Edat: A partir dels 2 anys i mig
Descripció: Agafar un tub i agafar paper i embolicar-ho .Fer lo mateix amb cinta de regal i
queda la forma.
Nom de la proposta: Enganxat
Edat: A partir dels 9 mesos
Descripció: Oferim trossets de paper (seda , pinotxo i cel·lofàn i deixaríem que alguns els retallin , els hi donem un tros de paper de forrar (amb una forma) i que els enganxin a sobre , desprès ho podem enganxar a la finestra.
Nom:Maria Guinot i Cristina Peruga
Nom de la proposta: Picat
Edat: A partir dels 2 anys i mig
Descripció: Agafem papers de diari , cartolines i els hi donem als infants i que dibuixin el que vulguin i desprès ho piquin amb un punxó. Una altra proposta seria donar-lis ja un model de dibuix i que el piquin per treballar la precisió.
Nom de la proposta: Arrugat
Edat: ·Iniciar abans de 1 any : estimulació
· 1-2 anys dessarrugar
· A partir dels 2 anys arrugar
Descripció: Donem trossos de paper de seda i de
diari de diferents colors i que els infants facin boles pressionant el paper amb el puny de la mà i els donem un full en blanc a cadascú perquè facin amb aquestes un dibuix lliure.
CONCLUSIÓ
La finalitat d'aquestes tècniques d'expressió plàstica és que els infants experimentin i manipulin el diferentes tipus de papers, ja que, per mitjà del tacte poden sentir certes característiques físiques del material: textura, temperatura, forma, graderia , volum i pes.
La manipulació desenvolupa un important paper en l'aprenentatge dels més petits, sobretot el 1r cicle d'Educació Infantil (0 a 3 anys) sempre i quan sigui una manipulació activa i que les acciones que facin tinguin un sentit educatiu. A través del la manipulació l'infant estimula les seves habilitats socials, comunicatives, expressives i manipulatives. A més, entrena i potència la creativitat, imaginació, capacitat de concentració, observació i representació, és a dir, beneficia al desenvolupament integral de l'infant.
Els infants amb NEE (necessitat educativa especifica) també poden realitzar qualsevol de les nostres propostes, com per exemple, els que tenen impediments visuals o són sord cecs. Aquests nens/es, tenen diferents necessitats i diferents habilitats relacionades amb el seu ús del tacte en l'aprenentatge, ja que, les mans és el recurs imprescindible per interactuar amb el medi que els envolta. En el cas que hagués algun nen o nena que necessiti més ayuda, és important adaptar l'activitat a les seves necessitats.
Per dur a temer i/o plantejar una activitat hem de tenir en compte una serie d'aspectes:
- El disseny i organització dels espais.
- La distribució del temps.
- La selecció y organització dels recursos o materials (que siguin adients a l'edat).
- Valorar i assajar l'activitat prèviament per experimentar possibles incidències i trobar-hi alternatives o solucions.
- En el cas de que sigui una activitat dirigida, cal que la intervenció de l'educadora sigui adaptada a les necessitat del nen/e: ordes curtes, clares i senzilles.
Important: S'ha de valorar el procés no nomes el resultat.
Important: S'ha de valorar el procés no nomes el resultat.
MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ I ESPEREM QUE US SIGUI ÚTIL LA INFORMACIÓ!!! ; )
Hola noies,
ResponEliminadesprés de realitzar les activitats de classe i haver vist aquesta entrada al blog, m'ajudat per preparar una activitat a l'escola bresol.
A part aquesta entrada al blog i l'activitat que vam fer a clase m'ha servit per donar-me compte de tots els papers que existeixen.Penso que tots els papers que heu posat són adequats per l'escola bressol. Les tecniques també però per exemple la tecnica de punxar jo la reservaria pels grans cap al tercer trimestre.
Moltes gràcies pel treball realitzat!!
Olga Gómez Miravet
Hola companye!
ResponEliminaTrobo que esta molt complet d'informació, i com bé diu la meva companya Olga, he observat tots els tipus de papers que existeixen.
Tant al dia a dia com al dia de demà em servirà per fer activitats a l'escola bressol.
Molt interessant, ven estructurat i molt bona presentació!!
Maria Guinot
Hola companys i companyes,
ResponEliminam'ha agradat la vostra sintetització del treball perquè està molt complert i simple d'entendre.
A part l'activitat feta a l'aula en veure diferents tipus de papers que ni sabia el nom o li deia d'una altra manera, ja tinc més vocabulari i paraules tècniques sobre la manipulació dels papers. O hi havia tècniques que no hi sabia i ara a més podré utilitzar com educadora o futura mare.
Moltes gràcies per aquest treball!!
Reni Antonova
Molt bon treball noies!
ResponEliminaCom bé diu la meva companya Reni, aquest post m'ha servit per tornar a recordar els tipus de papers que havíem vist, els quals molt d'ells no coneixia el nom, i per conèixer les diferents tècniques manipulatives amb paper que podem realitzar amb els infants sempre oferint una proposta adient a la seva edat.
A més a més, m'ha semblat molt interessant que mencioneu la importància d'adaptar les activitats per als infants amb necessitats especials educatives, ja que entre tots hem de vetllar per una educació inclusiva que sigui beneficiosa per a tots.
També m'ha agradat que féssiu un esment dels aspectes que hem de tenir en compte a l'hora de realitzar una proposta com aquestes.
En definitiva, heu realitzat un bon treball i moltes gràcies per compartir amb nosaltres tota aquesta informació que hem après a la classe.
Núria Flores
Hola noies!
ResponEliminaPrimer de tot felicitar-vos per plasmar tant bé en aquest post el nostre treball diari. És molt important com a futures educadores tot el que s'aprén i experimentem a classe per així obtenir i oferir als nostres petits més oportunitats de joc.
Personalment, destacaria l'explicació de tots els tipus de paper ja que hem farà tenir-ho més present i dir a cada tipus de paper pel seu nom. Que com ja sabem, pastanagues... això ens costa una mica!! Jajaja
Per descomptat, ha estat molt bona idea justificar i donar eines a tenir en compte per oferir una bona proposta. Sempre ens pot servir d'ajuda.
I per últim i no per això menys important... Gràcies per recordar la importància de valorar el procès i no tant el resultat. És una de les conclusions més clares i positives que he extret d'aquesta UF.
Bon treball!
Laura Mullón
Hola companyes!!
ResponEliminaPrimerament, considero que m'ha agradat moltíssim la recollida d'informació i la manera que l'heu estructurat, ja que a través de les imatges i breu aportació al costat de cada foto he tornat a recordar quins tipus de paper havien i com ho van explicar els diversos grups.
També, m'ha semblat molt convenient que expliqueu si s'hauria d'adaptar i com aquestes propostes amb infants amb NEE, ja que és important tenir-ho en compte com a futurs/es educadors/es.
Una de les coses que més m'ha agradat ha sigut que esmentessiu les característiques del paper, ja que així, sabrem quin utilitzar depenent del que volguem treballar.
Considero, que la conclusió final a aquest treball per a mí ha sigut molt esclaridora per acabar de concretar aquesta activitat.
Moltes gràcies noies!!
Inés Rubio
Hola pastanagues!
ResponEliminaEn aquesta publicació he observat que l’expressió plástica en Infantil integra una de les modalitats expressives mes variades, tant per lo que es refereix a la diversitat de possibilitats de treball, com per la amplitud de temes i recursos que es poden treballar.
Hem sembla molt rellevant aixó que destaqueu de valorar el procès i no tant al resultat, ja que penso és imprescindible per desenvolupar la creativitat no quihibir l’expressió plàstica dels infants sigui com sigui la seva creació.
Estic molt d’acord amb vosaltres quan expliqueu que l’expressió plàstica és molt útil per els infants amb necessitats especials, ja que els permeten poder expressar-se per mitja d’un llenguatge diferents la verbal i poden transmetre facilment emocions i idees. A més, aquest infants necessiten molt de temps, temps per repetir les activitats i temps per divertir-se i aprendre en elles.
En aquesta publicació he observat que l’expressió plástica en Infantil integra una de les modalitats expressives mes variades, tant per lo que es refereix a la diversitat de possibilitats de treball, com per la amplitud de temes i recursos que es poden treballar.
Y per últim m’agradaria destacar la vostra conclusió perquè penso que ens pot ser molt útil per a la nostra formació.
Moltes gracies per la vostra dedicació i treball.
Irene Hinojosa