dimarts, 14 de març del 2017

RECURSOS PLÀSTICS


EXPRESSIÓ PLÀSTICA

Resultado de imagen de expresión plástica Benvinguts companys i companyes, nosaltres som la Irene i l'Andrea i us presentarem alguns recursos per treballar l'expressió plàstica amb els més petits, i també per donar idees a les educadores de com treballar-la i enllaços per poder fer un cop d'ull. 

Pensem que educar en la creativitat es educar per formar persones riques en originalitat, flexibilitat, visió futura, iniciativa, confiança i preparades per afrontar els obstacles que se'ls vagin presentant en la vida quotidiana. I a més, pensem que no només podem treballar el pensament creatiu amb una activitat plàstica, sinó que la podem estimular també des de la literatura.


ESPEREM QUE US AGRADI!!!


1. "Una mà de contes"

Aquí us deixem diferents vídeos d' Una mà de contes, els quals ens expliquen els diferents contes tradicionals a través de la plàstica, i pensem que són molt útils per treballar amb infants. A més us deixem els enllaços per a que pugueu veure'ls. 

Conte del Patufet 

http://www.super3.cat/unamadecontes/demo/show_video/7

Resultado de imagen para una mà de contes el patufet"El Patufet era un nen molt petit, molt petit, que vivia amb els seus pares en una casa de pagès. Tot i que era molt trapella, també li agradava ajudar els pares. Un dia que la mare es disposava a anar a comprar safrà, el Patufet li va demanar que l'hi deixés anar a ell, i després de molt insistir la va convèncer.
Va anar a ca l'adroguer a buscar el safrà i perquè la gent no el trepitgés cantava una cançó mentre caminava pel carrer:
Patim, patam, patum,
homes i dones del cap dret,
patim, patam, patum,
                                                no trepitgeu el Patufet.
L'adroguer es va quedar ben parat en sentir una veu prima que li cridava: Vull una lliura de safrààà! Una vegada i una altra mirava i no veia ningú a la botiga; de tan petit que era, el Patufet no arribava ni al taulell! Al final, el va veure i li va poder vendre la lliura de safrà que volia.
Quan la mare va haver acabat de fer l'arròs es disposava a portar el dinar al pare, que estava treballant al camp, i el Patufet va tornar a insistir que l'hi deixés dur a ell. Així que la mare li va donar una cistella amb el dinar del pare i hi va enviar el Patufet.
Vet aquí que mentre hi anava va començar a tronar i a ploure. Veient aquella tempesta tan gran, el Patufet va córrer a aixoplugar-se sota una col. I s'hi va quedar tan a gust que s'hi va adormir.
Al cap d'una estona, quan la tempesta ja havia passat i el Patufet encara dormia, va venir un bou que, veient el camp de cols, se n'hi va anar de dret. Quan va ser a la col on jeia en Patufet, va obrir la boca i es va empassar de cop la col, la cistella i el Patufet.
En veure que no apareixia, els seus pares el van anar a buscar, tot planyent-se. Cridaven ben fort: Patufeeet, on eeets?, però ningú no responia, fins que al cap de molta estona d'insistir-hi es va sentir una veu llunyana i fosca que deia:
Sóc a la panxa del bou,
que no hi neva ni hi plou!
Quan el bou farà un pet,
sortirà en Patufet
En sentir allò, els pares del Patufet van decidir començar a donar cols al bou per a menjar, i la bèstia es va anar inflant, inflant, fins que de sobte va fer un pet i va sortir el Patufet disparat. Es va poder reunir amb els seus pares de nou i van ser feliços per sempre més."

La Caputxeta Vermella

http://www.super3.cat/unamadecontes/demo/show_video/11
Resultado de imagen para una mà de contes la caputxeta vermellaFa molt de temps hi havia una noia molt bonica. La seva mare li havia fet una capa vermella i la noia la portava tan sovint que tothom li deia la Caputxeta vermella.
Un dia, la seva mare li va demanar que portés uns pastissos a la seva àvia que vivia a l'altra banda del bosc, recomanant-li que no s'entretingués pel camí, ja que creuar el bosc era molt perillós perquè sempre anava rondant per allà el llop.
La Caputxeta va recollir el cistell amb els pastissos i amb la llet i es va posar en camí. la nena havia de travessar el bosc per a arribar a casa de l'àvia, però no li feia por perquè allà sempre trobava molts amics: els ocells, els esquirols, els conills...
De sobte, va veure el llop, que era enorme, davant seu.
- On vas, nena? - li va preguntar el llop amb la seva veu ronca.
- A casa de l'àvia - li va dir la Caputxeta.
- No és lluny ... - va pensar el llop per a ell mateix, girant-se.
La Caputxeta va deixar el seu cistell a l'herba i es va entretenir agafant flors : - El llop se n'ha anat - va pensar -, no tinc res a témer. L'àvia es posarà molt contenta quan li porti un bonic ram de flors a més dels pastissos.
Mentrestant, el llop se'n va anar a casa de l'àvia, va trucar suaument la porta i la velleta li va obrir pensant que era la Caputxeta.
El llop va devorar a l'àvia i es va posar la gorra rosa de la malaurada, es fa ficar al llit i va tancar els ulls. No va haver d'esperar gaire, perquè la Caputxeta va arribar de seguida, tota contenta.
La nena es va apropar al llit i va veure que la seva àvia estava molt canviada.
- Àvia, àvia, quins ulls més grans que tens!
- Són per a veure't millor - va dir el llop tractant d'imitar la veu de l'àvia
- Àvia, àvia, quines orelles més grans que tens!
- Són per sentir-te millor - va seguir dient el llop.
- Àvia, àvia, quines dents més grosses que tens!
- Són per a ... menjar-te millor! - i dient això, el llop malvat es va llançar sobre la Caputxeta i la va devorar, el mateix que havia fet amb l'àvia
Mentrestant, un caçador que havia vist com el llop entrava a casa de l'àvia, i creient-ne endevinar les males intencions, va decidir donar una ullada per a veure si tot hi anava bé. Va demanar ajut a un segador i tots dos junts arribaren al lloc. Van veure que la porta de la casa estava oberta i el llop tombat al llit, dormint de tant tip com estava.
El caçador tragué el seu ganivet i va obrir el ventre del llop. L'àvia i la Caputxeta estaven allà, vives!
Per a castigar al llop malvat, el caçador li va omplir el ventre de pedres i després el va tornar a tancar. Quan el llop va despertar del seu son, va sentir moltíssima set i es va dirigir a un estany pròxim per beure. Com que les pedres pesaven molt, va caure a l'estany de cop i es va ofegar.
La Caputxeta i la seva àvia no van patir més que un gran espant, però la Caputxeta havia après la lliçó. Va prometre a la seva àvia no parlar amb cap desconegut que trobés pel camí. D'ara endavant, seguiria les recomanacions de la seva àvia i de la seva mare.

Els tres porquets

http://www.super3.cat/unamadecontes/demo/show_video/2

Resultat d'imatges de una ma de contes els tres porquetsTres porquets vivien enmig del bosc. Cadascú es va construir una casa: el primer germà la va fer de palla, el segon de fusta i el tercer de sòlids maons. El tercer instava els seus germans a enfortir les seves cases davant l'amenaça del llop que vivia a prop d'ells, però els altres no van fer cas perquè preferien sortir a jugar.
El llop va arribar disposat a menjar-se els porquets. Ells es van refugiar a casa seva. El llop va bufar fins a ensorrar la primera casa i la segona, però no va poder tirar a terra la tercera, més ben construïda. Per això va intentar entrar per la xemeneia. Els porquets, però, van encendre el foc de la xemeneia perquè es cremés i el llop va fugir corrent per no tornar.

2. EDU365.CAT


Resultat d'imatges de logo edu365És una pagina web on els infants poden fer exercicis plàstics a traves de jocs, poden pintar, fer tallers, etc.



3. Article: "Amb l'expressió plàstica ... aprenem, juguem, ens comuniquem!
https://parentalis.com/ca/noticia/amb-lexpressio-plastica-aprenem-juguem-ens-comuniquem-n80
Aquest article ens explica la importància que té el fet de tenir en compte l'etapa madurativa de cada infant per treballar l'expressió plàstica i amb segons quins utensilis. A més ens dona set consells per com treballar la plàstics. 
Pensem que aquest article és un bon recurs per a les educadores a l'hora de treballar l'expressió plàstica amb els infants.
Resultat d'imatges de amb l'expressio plastica aprenem juguem i ens comuniquem


4. Llibres

Amb aquests llibres afavorim i fomentem la creativitat dels inafnts:
    Resultado de imagen de soc un artista
  • "Soc un artista" de Marta Altés (5 anys): És una gran oda a la creativitat i al instint infantil, aquell que no ha esta cohibit per regles, normes i conviccions socials que moltes vegades el mon dels adults projecta sobre els infants.




    Resultado de imagen de * Pintors de Seung-Yeoun Moon
  • "Pintors de Seung-Yeoun Moon" (+ 3 anys): És un llibre amb una historia senzilla que recull l’essència de dos nens que no necessiten més que temps i unes quantes pintures per deixar volar la imaginació.


    Resultado de imagen de petit forat de coco books
  • "Petit forat" de Cocobooks(2 anys) : Les propostes d'aquest llibre, estan adreçades als infants més petits. En aquest llibre Colorina s'ha trobat amb l'artista que porta dins, és un divertit llibre amb pàgines gruixudes i format gran que ajuda a potenciar la imaginació amb una estètica actual proposant una altra manera de pintar per a aquesta primera edat. El llibre Petit forat, és un constant diàleg entre dos petits forats, un de vermell i un altre groc, que interpel·len el nen perquè acoloreixi situacions divertides i surrealistes. A cada pàgina, els forats es transformen: en una flor, en una cirera, en un cuc, en un robot, a un gelat, al sol ... També viatgen en coet, amb vaixell o amb submarí. A vegades es perden i ... no saben on es TROBEN!

    Resultat d'imatges de traç de coco books
  • "Traç" de Cocobooks (2 anys): Les propostes d'aquest llibre van dirigides als nens més petits. Als dos anys el llenguatge verbal encara no s'ha completat, però el nen és conscient del seu llenguatge expressiu a través del traç. Aquest divertit llibre amb pàgines més gruixudes i format més gran que els anteriors títols de La Zoo, ajuda a potenciar la imaginació, amb una estètica actual i una altra manera de pintar per a aquesta primera edat. Traç és un llibre amb un llenguatge simple i ple d'onomatopeies centrat en propostes molt surrealistes per dibuixar: IPIC, pic, pic ... 'pinta pinxos a la barba del pare !!, ¡iPrrrtt .. diuen les caques del nadó elefant! !, ¡iFiu, fiu, fiu !! 'Iel avió deixa un camí de núvols !!


    Resultat d'imatges de elmer
  • "Elmer" de David Mckee ( 2 anys): Aquest llibre estimula la creativitat ja que ensenya a mirar les coses amb altres ulls. 


Resultat d'imatges de forats de coco books
  • "Forats" de Cocobooks (2 anys): Cada pàgina d’aquest llibre conté diversos forats que l'infant haurà de pintar i en la següent pàgina us portarà a una situació inesperada, que ell mateix haurà pintat a través del forat. Arreglarà els trencats d'una samarreta vermella i en passar la pàgina, els pedaços que haurà pintat es convertiran en pomes ... Un contingut ple de sorpreses i d'il·lustracions fascinants.


  • "Llibres" de Marion (5 anys): Són genials per infants que ens porta diferents i sorprenents idees de crear dibuixos amb els dits i les mans.



5. Tallers

Resultado de imagen de escola traçEscola Traç: Ofereix una gran de tallers per a nens i nenes de totes les edats : plàstica, dibuix, pintura, ceràmica, escultura... S’ofereixen espais i activitats per a què cada infant pugui gaudir de l’experiència artística i la pugui utilitzar com instrument d'expressió i comunicació. En cada taller els infants aprenen diferents tècniques artístiques a l'hora que desenvolupen la seva capacitat manipulativa i creativa.
http://www.escolatrac.com/



Per últim en el següent enllaç que us deixem trobareu les dates i el lloc, dins de Barcelona,  on es realitzaran tallers, explicació de contes, teatre, festes infantils, espectacles, etc., on podreu assistir sense cap problema.

https://matasiramis.wordpress.com/category/infantil/


MOLTES GRACIES I ESPEREM QUE US HAGI SIGUT ÚTIL LA NOSTRA INFORMACIÓ!!





4 comentaris:

  1. Bon treball noies!
    Em sembla molt interessant que busqueu un recurs que relacioni la plàstica amb els contes tradicionals i també m'ha agradat la pàgina del edu 365, ja que les noves tecnologies són molt importants en el nostre dia a dia i hem d'aprendre a utilitzar-les com a recurs educatiu.
    També m'ha semblat molt interessant l'article que heu trobat, ja que penso que un dels aspectes més importants que hem de tenir en compte a l'hora de proposar una activitat plàstica és oferir una proposta d'activitat i uns materials adequats per a l'edat dels infants.

    Núria Flores

    ResponElimina
  2. Hola Irene i Andrea m'ha semblat molt interessant l'article.
    Em sembla interessant tots els recursos que heu trobat per treballar la plàstica. No me'n recordava com per la televisió donaven una mà de contes i això es podria utilitzar d'una forma molt diferent tant per treballar la plàstica amb els infants com per contar els contes d'una forma diferent. I tant aquesta forma com amb l'edu365.cat es poden treballar amb les tecnologies i fer que ho facin d'unes altres maneres.
    De l'article el que m'agrada't ha sigut els consells que et donen per treballar la plàstica. Encara que les etapes que hi ha no ens ajuda per a les escoles bressols.
    En el tema dels llibres és curiós que hi hagi tants tipus i almenys en la meva escola bressol no em sona que tinguem a les classes llibres per estimular la seva creativitat.
    Els tallers de l'escola traç m'han sorprès els diferents materials que deixen treballar als infants, ja que al cridar-me l'atenció el lloc he vist el vídeo que tenen i per fer una activitat podien utilitzar ells mateixos clavaven amb el martell, els claus a la fusta.
    I per últim l'enllaç que heu posat l'hauríeu de mirar, ja que està una mica desfasat i no hi ha res del 2017.
    Cristina Peruga Giner

    ResponElimina
  3. Uau noies!! no sabia que fos tan interessant i original el programa d'una mà de contes, et dona grans idees per crear pels més petits de la casa i alhora per nosaltres, les futures educadores per fer-ho amb els infants a l'escola. També el que m'agrada és que està a l'abast de tothom aquest programa, ara que m'he informat el donen al super3 i això facilita als pares molt.
    A més a més penso que la web d’edu365 està molt bé ja que els infants alhora de dibuixar amb el ratolí, han de tindre precisió, desenvolupen a més de la creativitat, la concentració i també la motricitat fina al haver de clicar.
    I com a llibre estrella posaria al número 1 el conte de l’Elemer, vosaltres ja heu explicat de que tracta i voldria afegir que als infants els hi encanta mirar-ho i va genial per sortir del normal, s’aprèn com ja heu dit a observar amb noves mires, noves creacions i combinacions.
    Noies quin gran treball, molt interessant, he obert més els ulls i el camp de la plàstica!
    Maria Ramos.

    ResponElimina
  4. Hola noies!! M'ha agradat moltíssim aquest treball.
    Primer de tot penso que heu encertat molt en l'elecció de contes, ja que són coneguts i d'aquesta manera més adaptables als infants, com els llibres i la pàgina edu 365, ja que és una pàgina molt recomenable en moltes etapes educatives, com aquesta.
    També, la varietat de llibres que hi per treballar la plàstica, ja que jo no en sabia de tants.
    En general, m'ha semblat molt benficiós per l'actualitat i com a futura educadora saber tot el que heu plasmat.

    Moltes gràcies.

    Inés Rubio

    ResponElimina