DESENVOLUPAMENT DE LA COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ LOGICOMATEMÀTICA
Noi i noies, ja estem de volta al Blog de les Pastanagues! Com bé ja sabeu, som les vostres companyes: la Irene Blesa i la Laura Gasulla.
En aquesta entrada us presentem diversos recursos que hem recollit al llarg de les xerrades i activitats realitzades a l'Institut. Aquests recursos venen acompanyats de fotografies i una breu descripció en el qual s'observa com podem treballar-ho amb els infants. Al final de tot, indiquem les normes de seguretat aplicables a aquests recursos.
XERRADA AMB LA DIRECTORA DE L'E.B.M. POBLENOU
Anelles de goma
Ninots i taps de retoladors
XERRADA AMB LA DIRECTORA DE L'E.B.M. POBLENOU
Anelles de goma
Aquest
recurs possibilita a l'infant moltes maneres d'adquirir aprenentatges
logicomatematics.
Poden
treballar la classificació segons alguna qualitat com ara el color.
A més poden generar seriacions (blau,groc,vermell,blau,groc,vermell)
Poden
experimentar altres qualitats que també formen part de la base
d'aprenentatge, com pot ser la textura, la forma, el pes, el
volum que ocupa, si pots introduir alguna cosa al centre de
l'objecte...
Ninots i taps de retoladors
Són
dos recursos que possibiliten un gran aprenentatge de conceptes
lògics i matemàtics.
Amb
els ninots es podria treballar la classificació segons les
característiques observables com ara el color de pell, el color de
cabell, la vestimenta...
A
més també es poden treballar conceptes de semblança i diferencia
entre uns i altres.
Els
taps és un material inespecífic que genera un joc molt ric en quant
a coneixements. Ofereix la possibilitat de fer classificacions segons
el color,
Ampolles d'aigua de colors
Són
un material molt sensorial que podem trobar en qualsevol aula de
l'escola bressol. Ofereix una gran quantitat de possibilitats
d'aprenentatge. Principalment del coneixement de les propietats
del material a partir de la manipulació i la
observació(color,só,moviment de l'aigua...)
Es
pot treballar també causa-efecte al sacsejar l'ampolla ja que
l'aigua es mou.
També
és poden treballar conceptes matemàtics com ara la quantitat, el
volum...
Insectes
Aquestes petites joguines ofereixen sobretot la possibilitat de fer classificacions ja sigui per igual, segons alguna qualitat en comú, com ara el medi en el que viuen, el numero de potes...
També
ofereix treballar alguns conceptes com ara la mida, el que ocupen en
el espai.
l'aparellament...
Llaunes i boles metàl·liques
El
material inespecífic pot ser emprat per els nens i nenes de moltes
maneres, atribuint-li la funció que ells volen.
Amb
les llaunes i les boles metàl·liques es poden fer jocs molt rics,
com ara introduir la bola dins la llauna per comprovar si hi cap a
dins, que és el que passa quan la llauna està plena...
A més es poden conèixer les propietats dels objectes(volum, forma,mida, textura...)
A més es poden conèixer les propietats dels objectes(volum, forma,mida, textura...)
Bosses sensorials, anelles de fusta i Scooby-Doo
Aquesta
varietat de material ofereix als infants l'oportunitat de fer
classificacions a partir d'alguna qualitat en comú dels objectes ja
sigui la mida,la forma, el color, la textura...
Amb
les bosses sensorials aprenen a través dels sentits com és el tacte
i l'olfacte.
Amb
els Scooby-Doo es pot treballar la mida,seriacions si és posen un al
costat del altre...
Les
anelles proporcionen adquisició de conceptes bàsics com ara la
mida, la forma,el volum i el que ocupa en l'espai. (ja que el centre
del objecte és vuit)
Petxines i cadenes metàl·liques
El
material inespecífic pot ser emprat per els nens i nenes de moltes
maneres, atribuint-li la funció que ells volen.
Principalment
en aquesta etapa descobreixen les propietats dels objectes a través
de la experimentació.
Amb
aquest materials poden observar la seva grandària, la seva forma, el
seu volum, la textura, la longitud, la temperatura, el gruix...
També
poden fer classificacions a partir d'alguna qualitat en comú com pot
ser la mida.
Capsules de cafè de colors
Un
material tan simple i que a la vista sembla no tenir cap utilitat com
són les càpsules de cafè, poden proporcionar als infants un gran
ventall d'experiències d'aprenentatge a descobrir,
A
través dels colors poden fer classificacions i seriacions El
separador dels quadres ofereix la possibilitat de poder introduir les
càpsules ja que tenen la mateixa forma.
A
més, a través de la manipulació i l'observació els infants
coneixen les propietats de tot allò que els envolta.
Els
objectes de la natura ofereixen una enriquidora experimentació en
tots els àmbits.
En
quant a la logicomatemàtica els infants poden aprendre molts
conceptes bàsics de les propietats i possibilitats de cada
material(forma,color,textura,olor,temperatura,pes.mida...)
També
poden fer proporcions segons la mida, classificar de més gran
a més petit o viceversa,classificar segons la forma...
Taps de teles
És
una proposta que facilita la percepció sensorial. Enfocs com la
integració sensorial destaquen la importància en la consciencia i
discriminació d'estímul tàctils com a base de qualsevol
aprenentatge.
Aquests
taps ofereixen un gran ventall de possibilitat de joc,ja sigui per
les diverses textures que ofereix, per les mides dels taps, pels
colors...A més és poden fer diferents classificacions segons alguna
qualitat com per exemple la textura, seriacions, segons la mida...
XERRADA AMB UNA PROFESSIONAL DE LA LÒGICOMATEMÀTICA (Lara Giménez)
RECURSOS PER TREBALLAR LA NUMERACIÓ
Conte amb bosses sensorials i números
És un recurs molt original a través del qual els infants mitjançant la manipulació, van adquirint el concepte de quantitat. Ja que les bosses estan marcades amb un número on dins de cada una hi ha les bales corresponents al número de la bossa. A més, és un joc que va acompanyat d'un conte amb plomes, contagotes, etc; on l'adult acompanya a l'infant al llarg de l'activitat.
Castanyes i petxines
A partir d'aquest material inespecífic i natural, els infants tenen l'oportunitat d'adquirir conceptes, com: la qualitat (característiques / propietats del material a partir de l'observació i manipulació), la quantitat (en aquest cas, discontinu -es pot comptar d'un en un-), etc. Podem realitzar propostes d'activitats que provoqui una reacció en els infants, tot afegint aquest tipus de material (panera dels tresors, joc heurístic, racons de joc simbòlic adaptat segons l'edat, etc.
Dòmino (joc de taula)
Amb aquest clàssic joc de taula els infants poden aprendre el concepte de nombre. S'adquireix mica en mica la noció de "correspondència un a un" (identificar elements iguals a dos conjunts) i la "conservació del nombre" (identificació de dos conjunts d'igual nombre, independentment quines siguin les seves posicions).
Contes númerics
Aquests contes els podem utilitzar per explicar als infants o posar-los a l'abast d'aquests en l'espai de la biblioteca de l'estança. És recomanable que l'adult acompanyi als infants ja que a l'hora d'explicar el conte, tal i com es pot apreciar a la fotografia, observem material que representa els personatges i serveix per a treballar la mesura (longitud, gruix, etc.), la qualitat (color, textura, etc.) i la quantitat (un personatge, dos personatges, etc.); tot a través de la manipulació i experimentació del material.
Pescar peixos (tela amb peixos de fusta)
Aquest recurs que crida l'atenció dels infants és molt interessant ja que a partir del joc, els infants aprenen el concepte de qualitat (manipulació del material per conèixer les seves propietats), la quantitat ("Hi ha un peix, dos peixos, ara n'hi ha més o menys") i la mesura (fent referència a la tela blava, ja que poden identificar la longitud, el pes, etc.).
Pinces i números
Aquesta senzilla activitat tracta de posar les pinzes corresponents a la plantilla que indica el número. Amb els infants podem treballar tots els conceptes de la lògica - matemàtica (qualitat, quantitat, nombre, mesura, etc.).
La màquina transformadora
Aquesta meravellosa màquina permet als infants jugar alhora que realitzen un aprenentatge molt enriquidor (tant cognitiu com socialitzador, ja que hi pot participar més d'un infant i requereix de col·laboració, cooperació, etc.). Abans de tot, manipulen el material per conèixer les seves propietats, més endavant, es fomenta els diferents conceptes i nocions lògic - matemàtics.
Supermercat (simulador)
És un joc de taula pensat per a infants a partir de 5 anys, ja que requereix d'una adquisició del concepte de quntitat i nombre bastant desenvolupat. Es tracta mitjançant el joc (en concret, la imitació), d'anar comprant productes com si de veritat anéssis al supermercat. Es treballa, des del punt de vista lògico - matemàtic, la qualitat del material (color, mida, etc.), la quantitat (ja sigui del nombre de tendes que hi ha en el joc, com el nombre de peces (jugadors) que hi participen o els nombres del dau, per exemple), la conservació del nombre (pel que fa a les peces dels jugadors que hi participen, ja que les peces es van desplaçant per tot elk taulell) i la mesura (superfície del joc, volum, longitud, volum i pes).
Cursa de cargols
Un joc de taula que permet als infants aprendre comptant i sumant alhora que gaudeixen del joc. Quan els infants hi participen poden observar i aprendre la conservació del nombre, ja que hi ha el mateix nombre de peces (jugadors) i encara que es desplaçin de casella, segueixen sent el mateix nombre de peces.
RECURSOS PER TREBALLAR LA GEOMETRIA
Calendari Montessori (adaptació de Waldorf)
És un recurs molt original i interessant a la vegada, ja que permet als infants orientar-se i saber el dia o mes en el qual es troben. També, els ajuda a preveure quant de temps els hi falta per a una data especial per a ells (aniversari, vacances, Nadal, etc.). I a partir de la seva manipulació, els infants van adquirint i fomentant el concepte de quantitat (nombre de boletes qui hi ha en tot el calendari, per exemple), el concepte de nombre i de mesura.
Calendari d'estacions de l'any
Aquest també és un material estimulant perquè facilita als infants a comprendre en quina estació de l'any estan o el dia o mes en el qual es troben. A més, com s'aprecia a la fotografia, és un recurs que sens dubte es treballa el concepte de mesura (la superfície, volum, pes, etc.) qualitat, entre d'altres.
Trens de fusta
Aquesta joguina tant popular fomenta en els infants els diferents conceptes: qualitat, quantitat, nombre i mesura. També, si tenim trens de diferents colors podem crear i treballar seriacions i ordenacions.
RECURSOS PER TREBALLAR EL PENSAMENT LOGICOMATEMÀTIC
Blocs lògics
Els blocs lògics són un gran recurs, tant per als infants com per als adults, ja que passant una bona estona jugant, també potenciem els diversos conceptes lògic - matemàtics. Aquest material ens permet realitzar classificacions, ordenacions, correspondències i seriacions. A més de ser molt estimulant, potenciem els diversos conceptes (mesura, quantitat, qualitat i nombre). Cal afegir, que les figures són de diferent gruix.
Conills, eriçons i papellones
Tal i com es pot observar en les fotografies, trobem exemples de blocs lògics presentats d'una altra manera divertida i original, que crida molt l'atenció dels infants.
Ampolles i pots de plàstic
Amb aquest senzill recurs podem primer de tot, treballar la qualitat dels objectes coneixent les seves propietats / característiques, i els conceptes de quantitat, qualitat i mesura. A més, des del punt de vista quantitatiu, podem treballar el tipus continu, si afegim sorra, aigua... en els diferents recipients.
Parells de sabates
Aquest material s'utilitza principalment per a realitzar ordenacions (a partir de relacions els parells de sabates), classificacions, seriacions, etc. I a la vegada es treballa la qualitat dels objectes mitjançant la seva manipulació, el concepte d'espai ja que les sabates es desen en la capsa i dins d'un espai definit per a cada parell de sabates, i el concepte de quantitat i nombre.
ACTIVITATS REALITZADES A L'INSTITUT SALVADOR SEGUÍ
Classificacions
Aquest és un exemple de classificació en el qual s'han agrupat diferents figures geomètriques i s'ha trobat una propietat en comú (cercle central) on apareix la figura que manté la relació amb la classificació general.
Correspondència
En la fotografia s'aprecia una correspondència amb botons i cordills de colors. S'estableix una relació de color que uneix els dos elements.
Ordenacions
A la fotografia es pot observar l'exemple d'ordenació. En aquest cas, d'alçada (de petit a gran o de gran a petit, depèn del punt de vista de cada persona). Requereix en els infants de molta atenció i coordinació òculo - manual ja que s'ha d'anar ordenant per ordre i afecta als aprenentatges matemàtics.
Seriacions
Amb aquest material (fustes de colors) podem apreciar en els infants un aprenentatge matemàtic. Ja que ens permet realitzar una repetició d'elements (en aquest cas de fustes per colors i llargada). Té relació en l'espai i el temps, conceptes que s'adquireixen al realitzar aquest joc.
EXEMPLES
A continuació teniu més exmples de conceptes lògico - matemàtics. Des de classificacions i ordenacions a la mesura i qualitat dels recursos. Totes aquestes propostes s'han realitzat a l'Institut.
Tots aquests recursos són molt útils i interessants per treballar amb els infants els diferents conceptes de la lògica - matemàtica. Però s'ha de tenir en compte que com a educadors/es és imprescindible que tinguem cura d'aquests materials per tal de garantir la seguretat en els infants. Han de ser objectes que no se'ls puguin posar a la boca i ennuegar, han de ser resistents i de qualitat (d'acord amb la normativa establerta de seguretat en materials infantils). Per tant, aquests recursos requereixen sempre la supervisió i acompanyament d'un adult, i així evitar accidents.
GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ I COL·LABORACIÓ PASTANAGUES!!!
Ostres noies quin gran recull de materials per desenvolupar la lògic-matemàtica! Moltes gràcies.
ResponEliminaAmb el recull de la primera xerrada de la directora del Poble nou, que em quedo sens dubte seria amb les càpsules de cafè de la nespresso, ja que m’ha sobtat mai m’hagués imaginat que un recurs tan simple i bàsic pogués treballar la lògic matemàtica i a més amb tantes possibilitats. Ja sabem que el material inespecífic dona molt joc i per això no li dono tanta importància, però aquest material la veritat es que no m’ho esperava.
Un altre que també m’ha agradat i sobtat molt, de la primera xerrada serien els ninots i els taps de retoladors, al institut ja hem vist la utilitat dels ninots de goma per establir seriacions, però aquests doncs potser és un material més atractiu per ells, que dona més joc i alhora treballes el que vulguis de la lògic-matemàtica. I ja per descomptat, els taps dels retoladors... QUIN RECURS NOIES! Jo no vaig poder estar a la xerrada aquesta i mai se m’hagués passat pel cap aquests elements tan quotidians i més a l’escola bressol... això si que és tenir imaginació.
El que he vist també de la primera xerrada és que tots els materials proporcionats són molt rutinaris i quotidians, naturals i bàsics de la vida diària, recursos que si no saps realment els conceptes de la lògic, no et sortirien i al final acabaries comprant tu aquells materials podent crear-los per tu mateix. Tot i que solament n’hagi esmentat 3 recursos d’aquesta xerrada, trobo que tots els altres també són d‘interessants, però que ja no són tan creatius o innovadors.
De la segona xerrada amb la professional Lara Giménez, que per aquesta si que vaig estar, en destacaria el calendari Montessori per treballar els dies que queden per... aquest recurs és super interessant ja que pels infants, que encara no entenen això del temps, els hi aniria realment bé per començar a entendre’l. En general aquesta xerrada em va agradar moltíssim ja que el material proporcionat també era molt casolà i recursos com el ja esmentat sorprenen.
Noies gràcies pel recull de les dues xerrades, ens heu ajudat molt i heu fet molt bona feina.
GRÀCIES!
Maria Ramos.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaGRÀCIES A TU MARIA! Per haver donat la teva opinió. I sí, tens raó, la lògica - matemàtica la podem treballar amb qualsevol recurs (fins i tot, cançons infantils!). El que s'ha de mantenir sempre són les ganes, la il·lusió i una mica d'imaginació i creativitat, com bé has esmentat. =) IRENE BLESA
ResponEliminaHola hola companyes ! Però quin recull més ben fet i organitzat que heu fet per el desenvolupament de l'expressió de la logicomatemàtica.
ResponEliminaA la xerrada que ens va venir a donar la directora de la EBM del Poblenou vaig trobar-ne molt interessant les ampolles d'aigua de colors i les petxines i cadenes metàl·liques ja que és un material molt senzill i pràctic que es pot anar treballant des dels lactants ! Tan a l'aula de caminants, grans i lactants podem treballar amb aquest material. Però en aquest cas em centraré molt més a donar el meu punt de vista per lactats. Crec que amb les ampolles sensorials els lactants ja poden anar escoltant i assimilant dins seu tot el que és el llenguatge matemàtic, pel que fa a l'alçada de les ampolles, si el material sura o no dins de les ampolles, si n'hi han dos ampolles que són iguals o no, si n'hi ha molta aigua en una ampolla o menys en un altre...
Es pot treballar tot, sobretot la quantitat i el volum. Això si, tot depèn del llenguatge matemàtic que utilitzi l'educadora per referir-se aquest material quan els petits lactants experimentin amb aquest. El mateix passa amb les cadenes metàl·liques i les petxines. Aquest material inespecífic el trobem a la classe, al joc heurístic i és una forma de que per mig del llenguatge matemàtic els infants vagin adquirint aquests conceptes com pot ser que una cadena sigui més llarga que un altre, que una cadena sigui més gruixuda que l'altre o fer una agrupació de petxines per mig del joc i l'experimentació.
Per últim, volia comentar de la xerrada que ens va venir a donar la Lara Giménez
que el recurs de ''pescar peixos'' va ser un gran recurs i una bona idea per treballar amb infants grans. Crec que amb aquest recurs tan divertit es poden aprendre conceptes de qualitat del material com en aquest cas por ser els colors dels peixos, la mida dels peixos (més petits, més grans), el tips de material, etc. A més a més podem treballar la quantitat (si pesquem un peix, dos peixos, etc), agrupar els peixos per colors o mides, treballar el concepte de mesura com pot ser referit a la tela ( la seva longitud,etc).
En definitiva, tot el material presentat és molt xulo i correcte. Però per tal de treure tot el potencial que tenen cal treballar el llenguatge matemàtic dia a día per tal de que les infants assoleixin aquests conceptes des del joc i la parla. I no hi ha millor exemple que l'educadora d'aula i la familia dels infants.
Gràcies companyes !
Fernando Alexis Farías Pizarro
Hola pastanagues!!
ResponEliminaHeu realitzat una entrada molt complerta i útil per un futur.
Gracies a aquest tipus de xerrades, vam ser més conscients de la importància de la lògica matemàtica en els infants de qualsevol edat i com les matemàtiques formen part de tot. Com les treballem dia a dia amb qualsevol rutina o element i no ens adonem fins que no ens ho diuen i ho reflexionem. Per exemple quan dinem i reparteixen pitets o quan els preguntem si volen més. Son petits exemples de treball lògic-matemàtic a l’aula que realitzem sense adornar-nos, perquè les matemàtiques realment formen part de tot i de la nostra vida des de que naixem.
Dit això volia esmentar que hem sembla una entrada molt útil, perquè no només exemplifica amb fotos els recurs que han portat a les xerrades sinó que també expliqueu en que consisteix i quins aprenentatges matemàtics i/o lògics ens poden aportar.
En el meu cas vaig faltar ala xerrada de la Lara i m’ha agradat molt que poguéssiu mostrar els recursos que os va mostrar i les seves explicacions perquè així puc tenir consciència dels diferents elements dels que va parlar i ampliar el meu coneixement de recurs per poder utilitzar-los en un futur (i també a l’examen). D’aquestes fotografies m’ha semblat molt divertida la dels eriçons, perquè jo l’any passat amb algunes companyes vaig realitzar una proposta d’activitat semblant pel mòdul de desenvolupament cognitiu.
Pel que fa a la xerrada de Poblenou hem va servir molt per tenir una visió més matemàtica, donat que des d’aquell dia si prenc mes atenció a les paraules que els dic sobretot a l’hora de dir ‘’passat demà anem d’excursió’’ quan ells no saben realment si demà passat és ara o dintre d’una estona. Hem va semblar interesant que ens portes elements que tots tenim a l’escola bressol com les ampolles sensorials però d’altres que en el meu cas desconeixia que tinguessin una utilitat matemàtica com insectes de plàstic.
Ha sigut molt interesant tant els recursos materials com les explicacions i els consells que hem rebut. També trobo un encert que pengeu les activitats realitzades a l’aula per donar també valor a aquest aprenentatges i propostes que algunes vam pensar i explicar nosaltres mateixes.
Gracies noies, enhorabona
Monica lobo
Hola noies!! molt bon treball i molt complet!!
ResponEliminaM'ha molt l'atenció la diversitat de recursos i materials que podem trobar per treballar la lògica matemàtica els quals hi ha específics i inespecífics com bé heu dit. Personalment, els recursos inespecífics crec que donen més possibilitats de joc i de raonar per després aprendre. La lògica matemàtica la tenim present des que ens aixequem fins que ens fiquem al llit i per això cal donar-li un ús útil, tota acció dels infants ha d'anar acompanyada d'una paraula de l'adult, és molt important verbalizar tot i potenciar les capacitats i habilitats dels infants. Estic segura de que el vostre treball em serà molt útil per al present i el meu futur com TEI.
Moltes gràcies!!
Lorena