- Hola pastanagues!!Som la Reni i l’Alba i estem aquí per recordar-vos les vostres creacions de titelles que vam fer a classe.Seguidament us explicarem de que estan fets i per a què els podem utilitzar. Al final expliquem unes normes de seguretat molt senzilles per tenir en compte a l’hora d’utilitzar-les.La explicació l’hem seqüenciat per tipus de titella, que veurem a continuació:-Titelles de tija:
El Cargol (Júlia Secall i Sara Blanco)
- Aquesta titella està feta de bola de porexpan i decorada amb “limpiapipas” de color verd, groc i rosa. Li han posat ulls de moviment i el pal per subjectar la titella.Què es pot fer amb aquest recurs? Es pot utilitzar com una eina per cantar cançons i/o contar contes. A més d’això pot ser la titella de la classe o d’una activitat en que el infants relacionaran la titella amb l’activitat.
La Lluna (Inés Rubio i Laura Mullón)
La titella està
feta de bola de porexpan i pintada de color blau. Decorada amb ulls de
moviment, boca i pestanyes dibuixades amb retolador negre i el pal que subjecte
la titella.
Què es pot fer amb aquest recurs?
Es pot utilitzar per cantar cançons, com “La lluna i la pruna” i/o
contar contes, com el conte: “De què gust fa la lluna?”. A més d’això podem
utilitzar la lluna per destacar el moment de dormir.
El Patufet (Reni Antonova i Alba Cardona)
Les titelles del
conte “El Patufet” estan fets de cartolina
marró marcant la silueta dels personatges. Per fer-los més reals amb paper de
cel·lofana de color verd, blau, taronja i vermell han marcat alguns detalls de
les titelles. Per més resistència han plastificat les siluetes i per subjectar
han posat un pal de pinxo.
Què es pot fer amb aquest recurs? Les titelles estan destinades per contar el conte del Patufet. Amb aquest recurs es pot fer ombres, en el teatret o en la
taula de llum per mirar els diferents colors de les ombres.
La Caputxeta vermella (Maria Ramos i Cristina Peruga)
Aquestes titelles estan elaborades
amb:
§ Cos: han utilitzat feltres de
colors blanc, vermell i marró i l’han omplert amb cotó.
§ Mans: han utilitzat feltre de
color carn.
§ Cap: han agafat una bola de
porexpan, l’han enganxat paper de diari per poder pintar de color carn la cara,
desprès han pintat la boca i alguns detalls de la cara. Per acabar han posat
ulls de moviment per més efecte.
Què es pot fer amb aquest recurs? Les titelles estan destinades per contar el conte de la “Caputxeta vermella”. Amb aquestes titelles es pot explicar el conte
en el teatret o sense cap suport a l’aula.
-Titelles de guant:
La tortugueta (Irene Hinojosa i Andrea Martínez)
Aquesta titella està feta a sobra
d’un guant. I han fet:
§ Per fer la closca de la tortuga
les companyes han retallat una bola de porexpan per la meitat i l’han cobert amb paper de diari per
poder-la pintar més tard.
§ Per fer les potes de la
tortuga han enganxat pompons de color verd.
§ I per el cap han enganxat un
pompons més gran , desprès han posat ulls de moviment i han dibuixat una boca.
Què es pot fer amb aquest recurs?
Amb aquesta titella es poden fer varies coses, com per exemple:
utilitzar-la com la titella de la classe o d’alguna activitat que els infants
reconeixeran i relacionaran. També és
pot utilitzar com un recurs per explicar algun conte o cantar cançons.
Tin i Tan (Eva de la Iglesia i Emilia Gualda)
Aquestes titelles estan elaborades
amb:
Teles de color blau clar i blau fosc.
Per decorar-la d’alguna manera les companyes han utilitzat un llacet com a
bufanda i una butxaca. Per la cara han utilitzat ulls de moviment, per el nas
compte de plàstic per fer polseres, i per la boca feltre de color vermell.
Què es pot fer amb aquest recurs? Les titelles estan destinades per contar contes per tractar el tema de les emocions. No tenen gènere ni colors determinants per poder relacionar-lo. Amb aquestes titelles es pot explicar els contes en el teatret o sense cap suport a l’aula. També les nostres companyes ho utilitzen com el logo del seu projecte.
Què es pot fer amb aquest recurs? Les titelles estan destinades per contar contes per tractar el tema de les emocions. No tenen gènere ni colors determinants per poder relacionar-lo. Amb aquestes titelles es pot explicar els contes en el teatret o sense cap suport a l’aula. També les nostres companyes ho utilitzen com el logo del seu projecte.
La papallona riallera que ens visita a la primavera! (Ariadna Canales i Mireia Serrano)
·
La titella utilitzada és una titella feta de feltre de color
blau.
·
Per la decoració han utilitzat feltres de cercles de colors
diferents.
·
Han pogut enganxar els detalls de la papallona i a més l’han
cosit la titella.
·
Al cap de la titella han enganxat les tentacles i ulls per
donar més realitat.
Què es pot fer amb aquest recurs? La titella es pot utilitzar per cantar alguna cançó o explicar un conte. A més és na titella simbòlica que es pot utilitzar per destacar algun moment de la rutina o d’alguna activitat.
Què es pot fer amb aquest recurs? La titella es pot utilitzar per cantar alguna cançó o explicar un conte. A més és na titella simbòlica que es pot utilitzar per destacar algun moment de la rutina o d’alguna activitat.
Biblio i Teca (Irene Blesa i Laura Gasulla)
·
Aquesta titella està feta a sobra d’un mitjó.
·
Esta decorada amb uns ulls fets amb pompons de colors blanc i
negre, a més porta uns ulls de moviment enganxats per donar més realitat.
·
Les pestanyes estan fetes amb “limpiapipes” de color gris. I
per la boca han cosit feltre de color vermell fosc.
Què es pot fer amb aquest recurs?
Aquestes titelles es poden utilitzar per explicar una anècdota del dia i
utilitzar-les com un recurs per el
“Projecte de l’Atenció a la Infància”. A
més es pot crear un compte per explicar.
-Titelles de recursos especials:
Els tres porquets (Monica Lobo i Fernando Farias)
·
Les titelles il·lustrades representen els personatges del
conte “Els tres porquets”.
·
Estan fetes de agitadors i estan dibuixades amb pintura.
·
Per fer-lo més real han dibuixat la cara i el cos dels
personatge. I per el cabell del llop han enganxat llana.
Què es pot fer amb aquest recurs? És un recurs diferent per explicar el conte dels “Tres porquets”. A més es pot utilitzar per cantar alguna cançó d’animals o altre conte relacionat.
Què es pot fer amb aquest recurs? És un recurs diferent per explicar el conte dels “Tres porquets”. A més es pot utilitzar per cantar alguna cançó d’animals o altre conte relacionat.
Claqueta (Maria Guinot i Olga Gómez)
§ La titella esta feta de
cartró i per sobre han enganxat paper de diari per pintar-lo desprès millor.
§
La base de la titella es de color negre i a sobre li han
dibuixat ulls i boca.
§ La part que s’obra i tanca
han pintat de ratlles negres i grises.
Què es pot fer amb aquest recurs?
La titella està elaborada per crear l’hàbit de començar la proposta del
projecte de les nostres companyes i per tancar la sessió. La titella els
explica el que faran i veuran, i al acabar els acompanya a la classe. També és
el logo del seu projecte.
Les normes de seguretat que han de complir
les titelles, han de ser:
§ Vigilar els objectes petits
de la titella no siguin empassats.
§ No deixar als infants sense
vigilància.
§ No deixar a l’abast dels
infants la titella si és sensible per trencar.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola pastanagues! Per un lloc, m’agradaria explicar que gracies a l’activitat de crear de formar artística i creativa les titelles m’he adonat de que són un recurs educatiu ideal per a captivar l’infant; i també m’ha servit per veure les multitud de utilitats que tenen. Els educadors i educadores els poden utilitzar per indicar les tasques que s’han de fer, explicar hàbits i contes, presentar propostes, assenyalar descobriments, crear expectatives…
ResponEliminaPer un altre, voldria aprofitar per comentar que hem sembla molt important que en la vostra publicació expliqueu les normes de seguretat, ja que si no es tenen en compte poden ser perilloses per als infants. Per això és primordial, tenir-les en compte a l’hora de fer la titella, si sera una titella que la farà servir només l’educador o també la utilitzaran els infants.
A més, en aquesta publicació podem veure que les titelles poden ser un material molt senzill i econòmic de realitzar i un recurs inesgotable tant si són de guant, com fets amb llargs mitjons, o utilitzant material de rebuig... de fils, de dit o de pal. I encara millor totes permeten l’expressivitat dels infants i obren el món de la seva imaginació!
I per últim, felicitar-vos per al vostre recull és fantàstic.
Irene Hinojosa
Hola pastanagues, estic totalment d'acord amb tot el que ha dit la meva companya Irene, ja que nosaltres mateixes hem pogut comprovar que gràcies a una titella i realitzada per nosaltres mateixes, podem ajudar als infants a entendre moltes coses i sobretot d'una manera divertida i entretinguda, ja que a nosaltres ens ha servit com a experiència, ja que la vam presentar als infants per fer una de les propostes de relaxació del nostre projecte i ens ha funcionat molt bé, tant a nosaltres per captar tota l'atenció dels infants, com als mateixos infants per poder entendre moltes coses i acabar realitzant la nostra proposta per imitació de la tortuga.
ResponEliminaMoltes gràcies noies, bon treball!!
Andrea Martinez
Hola companyes!
ResponEliminaLes titelles són un bon recurs per treballar el llenguatge corporal i gestual amb els infants ja que, els encanta veure com un ninot és capaç de moure's i fins i tot parlar .
Com ja heu esmentat hi han diversos tipus de titelles , jo ara vaig a anomenar dos tipus més a part dels que ens heu proporcionat, que són:
-Cap-grossos : Són titelles que normalment es fan servir per als cercaviles i festes de carrer , tot i que, es poden també utilitzar en una representació.El manipulador col·loca el seu cos a l'interior de la titella.
Aqui afegeixo l'enllaç per si voleu veure com són.
http://www.gtggsa.cat/upload/Capgrossos.png
-Animatrònics: Són titelles manipulades a distància , de vegades dirigides per ordinador i de vegades amb cables electrònics .
Torno a proporcionar-vos l'enllaç per poder veure la fotografia
https://i.ytimg.com/vi/6EcPE3AQM7w/maxresdefault.jpg
Per últim , ja que estem parlant de les titelles , vull compartir amb vosaltres aquesta informació que he trobat i la desconeixia, així que penso que pot ser interessant saber-ho.
Els titellaires, mentre mouen els ninots, parlen a través d'una "llengüeta" que es col·loquen al paladar i que distorsiona la veu.
Moltes gràcies per la vostra aportació .
Anaïs Aguilar
Molt bon treball noies!!
ResponEliminaGràcies per haver recollit de manera detallada els recursos que vam crear a l’aula ja que és un gran recurs a tenir en compte en el nostre futur com a educadores.
Volia comentar que aquesta activitat m’ha fet adonar-me que moltes vegades acostumem a comprar diferents recursos com les titelles perquè és la manera més senzilla d’actuar i creiem que crear una titella nosaltres mateixos és una tasca molt laboriosa i difícil, però al realitzar aquesta activitat, m’he donat compte de que tothom pot ser capaç de crear una titella i que hi ha un munt de materials diferents per crear mil i una titelles.
A més a més, penso que són un molt bon recurs per marcar rutines a l’aula, ja que d’aquesta manera els infants poden tenir un referent per situar-se en el temps del seu dia a dia a l’escola bressol.
També m’ha semblat una molt bona idea marcar les diferents mesures de seguretat ja que moltes vegades, encara que proporcionem a linfant un material adequat per a la seva edat, aquest es pot fer mal bé i arribar a ser perillós per a ell.
Moltes gracies noies!
Nuria Flores Lloria
Hola pastanagues!!!!
ResponEliminaCom ja han esmentat anteriorment és un dels millors recursos per captar l'atenció dels infants i una proposta lúdic-educativa molt interesant. Per mitjà de les titelles podem explicar contes, cantar cançons... Amb les titelles els infants treballen el llenguatge verbal, el ritmo musical….I també treballem les emocions i podem expressar sentiments a través d’elles i superar pors o frustracions.
Hi ha molts tipus de titella no nomes cal que siguin amb recursos perquè la nostra pròpia mà amb una cara somrient ja ens pot donar molt joc per captar l’atenció dels infants i explicar alguna historia, narrar un conte o senzillament explicar alguna cosa o preguntar als infants com estan avui.
M’agrada molt la idea de que pengeu fotos dels nostres propis recursos perquè apart de sentir-te realitzat per fer una bona feina, veus com has partit de no veure gran utilitzat a una titella més enllà de jugar a crear-ne una pròpia. Així també veiem maneres de crear titelles econòmiques i pròpies.
Ha sigut molt interesant conèixer tots els tipus de titella que hi ha i com amb qualsevol tipus de material o fins i tot el nostre propi cos podem crear-ne d’una nova que ens serveixi per desenvolupar els diferents llenguatges dels infants, com a fil conductor d’una historia, com a suport d’una cançó… O sent un personatge per treballar algun concepte com el bon dia, normalment totes les escoles bressol tenen una titella de la classe que surt quan cantem al bon dia i es fascinant veure com demanen que surti i com aprenen rutines, cançons, paraules,.. a través d’aquest element.
És important que destaqueu les mesures de seguretat perquè sovint creem recursos i no tenim en compte petites coses bàsiques com vigilar amb els objectes petits que té una titella.
Una altre norma que inclouria seria que tinguéssim compte a l’hora de realitzar titelles pròpies amb material que utilitzem i amb com l’utilitzem perquè es pot desenganxar, el poden llepar… És molt important que les titelles (sobretot si estan a l’abast dels nens) es puguin posar a la boca i no es trenquin fàcilment. Perquè per molt que siguin de tela els infants se’l posaran a la boca i estiraran igual per descobrir i experimentar.
Monica Lobo